Gyökérkezelés

Miért érdemes a fogat gyökérkezelni?

Gyökérkezeléssel elkerülhetjük a fog eltávolítását. Lehetővé válik az elhalt fog vagy foggyökér megtartása, és az esetlegesen kialakult gyökércsúcs körüli gyulladásos folyamatok felszámolása.

Mi okozhat fogbélelhalást?

Legtöbbször a fog és a fogkörüli szövetek gyulladása, elhalása, elhanyagolt fogszuvasodás, akut és krónikus gyulladásos folyamatok következményeként kerülhet sor a fog gyökérkezelésére. A fogat érő trauma, törés, repedés, fizikai és kémiai ingerek is előidézhetik a fogbél elhalását.

Milyen tünete lehet a fogbélelhalásnak?

Előfordulhat, hogy a fog elhalása észrevétlenül zajlik. A fogbélelhalás tünete lehet az erős vagy éppen bizonytalan jellegű fájdalom, a feszítő érzés, ráharapási érzékenység, a dagadás, a fogínyen kialakuló pattanásszerű képződmény (sipoly), valamint a fog szürkés elszíneződése is. A gyökércsatornában, a fogbél üregében a baktériumok szabadon szaporodhatnak, majd véráramba kerülve, a szervezet távolabbi részein okozhatnak megbetegedéseket (gócbetegség). Amikor a fog már nem okoz panaszokat, a páciens azt gondolhatja, hogy meggyógyult. Ez a tünetmentes szakasz egy-két naptól, hónapokig, akár évekig is eltarthat. A gyulladás viszont bármikor fellángolhat, akuttá válhat.

Hogyan zajlik a fogbél elhalása?

A fog keményszövetei, a fogzománc és a dentin alatt található a fogbélüreg, illetve a fog hossztengelyében húzódó gyökércsatorna. Ebben a csatornában helyezkednek el a fogat ellátó erek és idegek.

Az idegekkel érzékelhetjük a fogat érő különféle ingereket, pl. a hideget, a meleget és a fájdalmat. Amikor az elhanyagolt fogszuvasodás megközelíti, vagy eléri a fogbélkamrát, a fertőzés megbetegíti a pulpát. Az előbbiekben említett egyéb okok miatt (trauma, törés, repedés) is bekövetkezhet a fogbél részleges vagy teljes elhalása. A fertőzés nem marad a fogon belül, onnan kilépve a gyökércsúcs környékére terjed. A folyamat krónikussá válhat, granuloma, gyökérkörüli ciszta, gócfertőzés, elhanyagolt esetben csonthártyagyulladás lehet a következménye.

Hogyan történik a gyökérkezelés?

Fizikális vizsgálat kiegészítéseként röntgenfelvételt készítünk a fogról, mely segítségével pontosabban megállapítható a gyökérkezelés szükségessége. Általában helyi érzéstelenítésben történik a gyökércsatorna megnyitása és az elhalt fogbél eltávolítása. A gyökércsatorna hosszát a legkorszerűbb digitális gyökércsatornahossz-mérő segítségével határozzuk meg. A baktériumflóra megszüntetése érdekében a feltárt fogbélcsatornát speciális gyógyszerrel feltöltjük, majd néhány napra lezárjuk. A második alkalommal a legtöbb esetben el lehet készíteni a végleges gyökértömést. A fog koronai részének ellátása csak a végleges gyökértömés után következhet. A gyökérkezelt, élettelen fogak idővel kiszáradnak, törékennyé válnak, ezért különösen ajánlott a fogakat koronával ellátni.